“Taking on. Taking off.” Międzynarodowa mobilność w Brukseli.

Zapewne każdy z Was obserwuje relacje z naszego projektu SESI, który trwa już od  prawie roku. W dniach 22-26 września br. odbyła się kolejna mobilność, która tym razem miała miejsce w Brukseli. Lokalizacja warsztatów pozwoliła nam na odwiedzenie istotnych z puntu widzenia projektu instytucji unijnych. Ale wszystko od początku…

Pierwszy dzień naszej mobilności zaczął się standardowo od wzajemnego przypomnienia sobie naszych biznes planów, które stworzyliśmy podczas poprzednich warsztatów w Rumunii i Polsce. Po wysłuchaniu przedstawień naszej młodzieży przyszedł czas na wdrożenie się w marketing i rozwinięcie propozycji wartości. Odwiedziła nas również Sofia Shevchuk, niezależna badaczka analityczna, która opowiedziała nam o swojej firmie VONA oraz o sposobach tworzenia swojej własnej marki używając social mediów. 

We wtorek 23 września odwiedziliśmy Komitet Regionów oraz Komitet Społeczno-Ekonomiczny. Dowiedzieliśmy się jakie są zadania ciał doradczych komitetu oraz jak działa ekonomia społeczna. Było to dla nas bardzo ważne, ponieważ w SESI zajmujemy się przedsiębiorstwami społecznymi. Po południu zespół YouthProAktiv przygotował dla nas grę terenową, w której głównym zadaniem było dowiedzieć się jakie są propozycje wartości lokalnych przedsiębiorstw, które są skupione na osiąganiu celów społecznych. Wymagało to od nas wyjścia z naszej strefy komfortu. Ostatnią atrakcją tego dnia była wizyta w WOMADE, miejscu które jest przestrzenią dla kobiet oferując im wsparcie i możliwość wzajemnej współpracy.

Środa również była dniem wizyt. Nasz poranek zaczął się w HUB Brussels, które jest agencją pomagającą młodym przedsiębiorcom rozwinąć strukturę finansową oraz promocyjną ich przedsiębiorstw. Następnym punktem zwiedzania był TRACK Brussels. Jest to przestrzeń, którą można wynająć do organizacji wydarzeń i warsztatów. Ma to na celu  stworzenie kolaboracji pomiędzy przedsiębiorstwami, która jest kreatywna, opłacalna finansowo oraz wspiera aktywności z dziedziny kultury. Zwieńczeniem naszych wizyt było Brussels Beer Project gdzie pokazano nam inne oblicze przedsiębiorczości społecznej, którą popularyzujemy w naszym projekcie. Dzięki temu podejrzeliśmy lokalną produkcję piwa oraz opowiedziano nam historię początków tej firmy. Okazuje się, że crowdfunding potrafi zdziałać cuda! Historia BBP zaczęła się od dwóch pasjonatów piwa, którzy marzyli o stworzeniu browaru kraftowego, bazującego wyłącznie na lokalnych składnikach, by ich produkty były w pełni belgijskie. Udało się zebrać im 369 osób, które pomogły sfinansować ten projekt. Dzięki crowdfundingowi BBP weszło w życie w 2013 roku.

BBP nie ogranicza się jedynie do produkcji piwa. Firma stawia sobie za cel bycie przykładem odpowiedzialnego przedsiębiorstwa, będąc jednocześnie powodem do dumy dla lokalnej społeczności. BBP jest znane m.in. ze swoich działań proekologicznych. Firma uwielbia także współpracować z lokalną społecznością co znajduje odzwierciedlenie na etykietach ich produktów. Każde piwo ma unikalną etykietę stworzoną przez lokalnych artystów. W ten sposób od ponad 10 lat Brussels Beer Project nieustannie się rozwija, zdobywając popularność zarówno w Belgii, jak i na arenie międzynarodowej. 

Ostatniego dnia naszych warsztatów byliśmy skupieni na pracy indywidualnej. Badaliśmy wpływ naszych biznesów na społeczeństwo oraz ustalaliśmy cele, które chcemy, żeby nasze przedsiębiorstwo osiągnęło. Podczas przedstawienia wyników pracy naszych uczestników feedback pracowników młodzieżowych był bardzo pozytywny. Tydzień spędzony w Brukseli zaowocował nowymi pomysłami oraz dużą ilością wiedzy, która uzyskała swoje odzwierciedlenie w biznes planach naszej projektowej młodzieży.  Możemy być dumni z naszych ciechanowskich dzieci! 

W piątek 27 września kiedy większość uczestników mogła przeznaczyć czas na odpoczynek i zwiedzanie miasta, główni koordynatorzy nadal dzielnie pracowali. Odbyli spotkanie, którego celem było ustalenie na jakim poziomie projektu się znajdujemy i jakie będą kolejne działania w ramach SESI. Miłą niespodzianką była obecność Bosco Ybarra, z którym współpraca zaowocuje w nową aplikację dla młodzieży, która pojawi się już w grudniu!