Moc finansowej świadomości

grafika z nazwą projektu

„We współczesnym świecie bez znajomości finansów po prostu nie da się funkcjonować. Nawet gdy spotykam się ze studentami i doktorantami, którzy mówią, że finansami interesują się mniej niż np. zarządzaniem czy marketingiem, to zawsze im odpowiadam, że w życiu prywatnym czy zawodowym od finansów nie uciekniemy” – minister Teresa Czerwińska podczas powołania Rady Edukacji Finansowej, marzec 2019.

Chyba wszyscy zgodzimy się, że pieniądze są ważne. Czy jednak posiadanie pieniędzy przekłada się bezpośrednio na długotrwały dobrobyt? Znane są przecież przypadki osób, które tak szybko jak się bogaciły, tak równie szybko sięgały finansowego dna.

Czy pamiętacie hit początku lat 90tych „Can’t touch this” i jego autora McHammera tańczącego w charakterystycznych szerokich spodniach? Otóż szczyt popularności przyniósł mu ogromną fortunę, którą cieszył się jednak przez bardzo krótki czas.  Stanley Kirk Burnell (bo tak naprawdę nazywał się słynny raper) w 1996 roku ogłosił bankructwo. W tamtym momencie jego długi przekraczały wówczas kwotę 13 milionów dolarów, a on sam musiał sprzedać swój dom (oraz inne cenne rzeczy) za ułamek zapłaconej ceny.

Z drugiej strony znamy również historie z serii „od zera do milionera” czy opowieści o osobach, które nie mając początkowo, nic doszły do pokaźnych majątków. Niech za przykład posłuży nam Dariusz Miłek, którego być może niewiele osób kojarzy, ale jego imperium obuwnicze, czyli firmę CCC, z pewnością zna większość z nas. Jeden z najbogatszych Polaków w 20 lat zbudował obuwnicze imperium, które uczyniło go miliarderem. Jednak w młodości nic nie zapowiadało biznesowej kariery Dariusza Miłka, który od 13. roku życia poświęcił się kolarstwu. Po ukończeniu technikum górniczego to właśnie jazda na rowerze stała się jego sposobem na życie. Z biznesem przygodę rozpoczynał w dobie transformacji, jak większość przedsiębiorców z tego okresu, od handlu na łóżku polowym sprowadzanymi z zagranicy towarami. Obecnie w butach jego marek chodzi prawie cała Polska. Założona i kontrolowana przez Miłka spółka to największy sprzedawca butów w Polsce, do którego należy łącznie 67 marek towarowych. Najbardziej popularna jest marka Lasocki, dostępna zarówno w salonach CCC, jak i firmowych butikach Lasocki.

Co wpłynęło na pozytywne i negatywne aspekty opisanych wyżej historii? Oczywiście świadomość finansowa, czyli zestaw wiedzy, zachowań i postaw które zadecydowały o tym, jak potoczyły się ich losy.

Mając świadomość jak ważna jest edukacja finansowa, przystąpiliśmy w ubiegłym roku do projektu „Empowering Youth through financial literacy” realizowanego przez Youth ProActive w ramach programu Erasmus+. Dzięki partnerstwu będziemy wzmacniać wiedzę finansową młodzieży tworząc na te potrzeby materiały edukacyjne oraz platformę do nauki zdalnej. O każdym etapie projektu będziemy na bieżąco informować.